• Aktualności

• ŻEGLARSKA PRZYGODA

• Wakacje tuż, tuż… Za oknami piękna pogoda, dlatego w ostatnich dniach roku szkolnego, 18 i 19 czerwca, uczniowie klasy III oraz uczniowie realizujący zajęcia w małej grupie wraz z uczniami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i podopiecznymi Świetlicy Terapeutycznej udali się do Kryspinowa, gdzie pod okiem profesjonalistów z Navigare Yacht Club mieli okazję trochę pożeglować. Na miejscu każdy otrzymał kamizelkę, po czym odbyło się krótkie szkolenie dotyczące bezpieczeństwa oraz pracy żeglarzy. Po przeszkoleniu uczestnicy zostali podzieleni na grupy i razem ze swoim kapitanami wyruszyli w rejs. Każdy miał okazję poczuć się jak prawdziwy żeglarz. Uczestnicy uczyli się między innymi: rozumienia podstawowych komend, wiązania podstawowych węzłów żeglarskich, stawiania żagli, łapania wiatru, czy cumowania do portu. Była również chwila na odpoczynek, złapanie promieni słonecznych oraz podziwianie krajobrazu i relaks. Dla wszystkich była to wspaniała przygoda i miła niespodzianka na zakończenie roku szkolnego.

• Wycieczka do Sali Zabaw Dziecięcych „Miśkoland”

• W dniu 15 maja odbył się XIII Przegląd Twórczości Artystycznej Przedszkolaków „Zabierzowskie bajkogranie” zorganizowany przez Samorządowe Centrum Kultury i Promocji Gminy Zabierzów. Przegląd miał formę konkursu, w którym wziął udział oddział przedszkolny dzieci 5 i 6 letnich z Integracyjnej Szkoły Podstawowej w Radwanowicach. Nasi młodzi aktorzy zaprezentowali spektakl pt. „Z piratami za pan brat”, którym wywalczyli sobie I miejsce na podium. Oprócz pamiątkowego dyplomu laureaci konkursu otrzymali także nagrody rzeczowe oraz bon pieniężny, który wspólnie postanowiliśmy przeznaczyć na wyjazd integracyjny dla naszych zasłużonych artystów. Kierunkiem naszej wycieczki było Centrum Zabaw Dziecięcych „Miśkoland” znajdujące się w Olkuszu. Celem naszego wyjazdu było nagrodzenie trudu włożonego przez dzieci w przygotowanie i wystawienie sztuki, a wybrane miejsce dostarczyło zerówczakom szeregu możliwości radosnego spędzenia czasu. Dowodem zadowolenia był nieznikający uśmiech z twarzy naszych pociech oraz niekończąca się euforia towarzysząca zabawom. Serdecznie gratulujemy i chylimy głowy przed młodym pokoleniem małych artystów. Mamy nadzieję, że przedsięwzięcie przyczyni się do rozwijania zainteresowań sztuką aktorską oraz pogłębi integrację grupy.

• OSTATNI TURNIEJ SEZONU 2023/2024

• W miniony piątek 14 czerwca odbył się ostatni turniej w gminie Zabierzów, a przewodnią grą zespołową była piłka siatkowa. Był to troszkę inny rodzaj zawodów po pierwsze z nazwy, ponieważ szkoły walczyły o Puchar Wójta Gminy, a po drugie charakterystyki zawodów. Ideą turnieju była wspólna gra wybranych uczniów ze swojej placówki wraz z nauczycielem od wychowania fizycznego w składzie.  Każda szkoła mogła uzbroić się w ośmioro najlepszych zawodników i dwóch nauczycieli. W skład drużyny mogło wchodzić : 2 dziewczynki z klas 4-6, 2 chłopców z klas 4-6, 2 dziewczyny z klas 7-8, 2 chłopców z klas 7-8, oraz 2 nauczycieli.

Ze względu na szereg wyjazdów szkół -  wycieczki, zielone szkoły itp. na imprezie pojawiło się zaledwie 6 drużyn. A były to : SP Rudawa, SP Brzezie, SP Zabierzów(gospodarz), SP Horyzont (obrońca tytułu), SP Nielepice oraz ISP Radwanowice. Dzięki takiej ilości szkół nie trzeba było dzielić na grupy A i B,  tylko można było śmiało zagrać systemem „każdy z każdym”, co przyniosło dużo grania, wiele radości, zaciętości, wspaniałych akcji, asów serwisowych, bloków a także nieuniknionych błędów. Oczywiste jest to, że każdy mecz, turniej, zawody charakteryzują się wolą i chęcią wygranej, ale nadrzędnym celem imprezy przede wszystkim była sprawiedliwa rywalizacja i gra fair play zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli.

Łącznie zagraliśmy 5 spotkań. Zwycięsko wyszliśmy tylko z potyczki z SP Rudawa, pokonując ich w setach 2:0. Nie oznacza to jednak, że w pozostałych meczach przegrywaliśmy gładko, wręcz przeciwnie! Dzięki swoją postawą  i zaangażowaniem w każdym z pozostałych meczów stawialiśmy czoło każdemu przeciwnikowi. Zabrakło bardzo niewiele, by osiągnąć lepszy wynik. Zajęliśmy 5 miejsce, a my z niecierpliwością czekamy na trzecią edycję Turnieju o Puchar Wójta Gminy Zabierzów. Do zobaczenia!!!

W skład mieszanej reprezentacji szkoły wystąpili :

KLAUDIA GAWĘCKA KL. V

PANI ANITA POGAN

PAN MATEUSZ GRZĄDZIELEWSKI

• CZAS NA PRZYGODĘ

• W czerwcu, uczniowie klas I-VIII Integracyjnej Szkoły Podstawowej w Radwanowicach, w ramach projektu „Świat sportowy, kolorowy” dofinansowanego przez Gminę Zabierzów stanęli przed nowym wyzwaniem – pokonać wybraną trasę w Parku Linowym Trawers w Dubiu.

Dubie od Radwanowic dzielą odległość około 2,5 km, więc uczniowie, wraz z nauczycielami z przyjemnością udali się tam w ramach pieszego spaceru, który jednocześnie stanowił rozgrzewkę i wstęp do dalszej zabawy. Park linowy zaoferował wyzwania na najwyższym poziomie, a na uczestników, po założeniu odpowiedniego sprzętu i szkoleniu czekały aż cztery trasy o różnych poziomach trudności oraz wysokości, a na każdej z nich ciekawe przeszkody. Był to świetny trening kształtujący siłę, zwinność, równowagę i koordynację ruchową. Znaleźliśmy też doskonałe źródło wielkich emocji, endorfin czy dawki adrenaliny.

Po raz kolejny nasi uczniowie (także ci z różnymi niepełnosprawnościami) pokazali,
              jak wspaniale potrafią pokonywać  własne słabości, lęki i ograniczenia, co czasami nauczyciele obserwowali z duszą na ramieniu. Gratulacje i brawa za odwagę!

Dodatkowym atutem parku jest jego usytuowanie w nietypowym miejscu, z urokliwymi widokami na okolicę, wśród skał, drzew, a u jego podnóża słychać szum rzeki Racławki. Wykorzystując te piękne okoliczności przyrody, rozpaliliśmy ognisko, do którego przychodzili zmęczeni, głodni, ale jakże szczęśliwi uczestnicy zabawy, by upiec sobie zasłużoną kiełbaskę.

To był wspaniale, wspólnie spędzony, a wszystkim uczestnikom, nauczycielom, a szczególnie profesjonalnym i cierpliwym instruktorom serdecznie dziękujemy.

Dorota Kieś

• GRAMY ZMYSŁAMI – PUDEŁKO SENSORYCZNE

• Dnia 14.06.2024 r. odbyły się ostatnie zajęcia realizowane w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy zmysłami”. Tematem tych zajęć projektowych było pudełko sensoryczne. Uczestnicy za pomocą zmysłu dotyku badali fakturę, wielkość oraz kształt ukrytych przedmiotów, co pomagało im rozpoznać, co kryje się w pudełku. Prowadzone zajęcia wywołały na twarzach dzieci zaciekawienie i dużo uśmiechu.

• ZERÓWCZAKI I MULTIMEDIALNY SPEKTAKL o ,,Smoku Wawelskim’’

• 7 czerwca mieliśmy okazję obejrzeć multimedialny spektakl teatralny pt .,,Smok Wawelski’’

w wykonaniu Teatru Magic. Dzieci miały okazję odkryć tę bajkę na nowo, oczami wesołej pary przyjaciół. Szewczyk i Potworek są nierozłączni, bardzo się przyjaźnią… ale też bardzo zabawnie kłócą. Tradycyjna polska legenda została przedstawiona w dowcipnej i nowoczesnej formie. Historia poprzez swą nowoczesną formę podania była bardzo atrakcyjna dla dzieci, dzięki temu z łatwością zapamiętały, to co najważniejsze - kim był Szewczyk, w jaki sposób pokonał smoka, z jakiej  rzeki smok napił się wody, gdzie toczyła się akcja. Dzieci mogły aktywnie uczestniczyć w sztuce, współtworząc spektakl wraz z Szewczykiem i jego przyjacielem Potworkiem, świetnie się przy tym bawiąc. Połączenie nowoczesnych multimediów, animacji i profesjonalnej gry aktorskiej zapewniło mnóstwo edukacyjnej zabawy. Była to niezapomniana, interaktywna przygoda, która wywołała wiele uśmiechów na twarzach dzieci.

• ZWIEDZAMY STOLICĘ CZ. 2

• Trzeci dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy dosyć wcześnie od wizyty w Stacji Muzeum, gdzie odbyliśmy warsztaty pt. „O psie, który jeździł koleją”. Mieliśmy również okazję podziwiać różnorodne pociągi oraz dowiedzieć się trochę o pracy na kolei. Następnie udaliśmy się na seans do Planetarium, po którym nastąpiła wyczekiwana przerwa obiadowa. Po obiedzie udaliśmy się na wystawy do Centrum Nauki Kopernik. Tutaj zabawy było co niemiara, każdy znalazł coś dla siebie i mimo, że spędziliśmy tam dobre trzy godziny to trudno było wyjść. Na zakończenie dnia udaliśmy się na spacer po bulwarach wiślanych, aż do nowo otwartej kładki pieszo-rowerowej prowadzącej przez Wisłę. Dzień czwarty to niestety już ostatni dzień naszej przygody, dlatego też rozpoczęliśmy go dosyć wcześnie od wizyty na Zamku Królewskim, gdzie mieliśmy okazję uczestniczyć w warsztatach pt.: „Król i jego dwór”, podczas których poznaliśmy apartamenty ostatniego króla Polski a przez to samego monarchę i jego czasy. Następnie udaliśmy się do Miniciti – zawodowego miasteczka, gdzie każdy mógł poczuć się, jak dorosły i wybrać sobie swój zawód, zarobić pieniądze, a potem wydać je na swoje przyjemności. Na zakończenie naszej przygody odbyła się uczta pizzy, prawie każdy najadł się do syta i tak z pełnymi brzuchami i pięknymi wspomnieniami wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu..

• ZWIEDZAMY STOLICĘ CZ. 1

•  „Podróżować to rozwijać się.“ Pierre Bernardo

Na zakończenie pierwszego etapu edukacyjnego klasa III w dniach 3-6 czerwca wybrała się w podróż do stolicy. Swoją przygodę rozpoczęliśmy od 25 minutowego opóźnienia pociągu, co dałO nam okazję to zabawy z walizkami. Kiedy pociąg wreszcie dotarł sprawnie zajęliśmy swoje miejsca. Podróż pociągiem minęła błyskawicznie i już wszyscy zmierzaliśmy do hostelu. Po zameldowaniu ruszyliśmy na podbój stolicy. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od wyjazdy na XXX pięto Pałacu Kultury i Nauki, skąd mogliśmy podziwiać piękną panoramę Warszawy. Następnie metrem przejechaliśmy do najbardziej wyczekiwanej atrakcji, czyli wizyty na Stadionie Narodowym. Zanim jednak rozpoczęliśmy jego zwiedzanie zjedliśmy obiad w Stefie Kibica. Na stadionie mieliśmy okazję „Poczuć się jak VIP”. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do hostelu na kolację. Drugiego dnia zwiedziliśmy Stare Miasto, zobaczyliśmy Barbakan i Małego Powstańca, pomnik Mikołaja Kopernika, Pałac Prezydencki i Kolumnę Zygmunta, mieliśmy okazję również zobaczyć, jak wygląda sala wykładowa na Uniwersytecie Warszawskim, podziwialiśmy zmianę warty przy grobie Nieznanego Żołnierza, po czym udaliśmy się na spacer po ogrodzie Saskim, a następnie na obiad do restauracji „Bazyliszek”. Po obiedzie odwiedziliśmy Łazienki Królewskie, a w drodze powrotnej do hostelu zjedliśmy najlepsze lody w Warszawie. Po kolacji wieczorową porą udaliśmy się na pokaz do Multimedialnego Parku Fontann.

• Konkurs z języka angielskiego „The Big Challenge”

• W kwietniu uczniowie z klas IV-VIII z naszej szkoły wzięli udział w konkursie z języka angielskiego „The Big Challenge”. 23 uczniów rywalizowało między sobą oraz z uczniami z innych polskich szkół w czterech kategoriach wiekowych. Zwycięzcami spośród wszystkich uczestników z naszej szkoły okazali się:

miejsce I - Eryk Mitoński (kl.VII)

miejsce II - Alicja Czajkowska (kl.VI)

miejsce III – Błażej Chrapek (kl.VIII) oraz Kacper Różanowicz (kl.VII)

W poszczególnych klasach najlepsze wyniki uzyskali:

kl. IV:

I – Błażej Chrapek

II – Jakub Byczek

III – Wiktoria Nowicka

Dodatkowo szczególne gratulacje należą się Erykowi Mitońskiemu, który w Małopolsce zajął miejsce 22 spośród 666 uczniów.

Gratulujemy!

• WYCIECZKA DO SANDOMIERZA

• W poniedziałek 03.06.2024 r. grupa szkolna uczniów klas 4,5 i 6 wyruszyła w stronę Sandomierza na zwiedzanie tego pięknego miasta i jego historii. Wyjazd z Rudawy nastąpił ok godz. 7.00. Po kilku godzinnej spokojnej podróży, na miejskiej przystani czekał na nas już ok. 30 minutowy rejs statkiem po Wiśle. Kolejną atrakcją w planie był spacer Wąwozem Królowej Jadwigi, który jest najpiękniejszym wąwozem sandomierskim, który ma długość niecałe 500 m i ok. 10 m wysokości, a w najwyższym punkcie licząc od dna wąwozu 14 m.

Po ok 30 min spacerze czekał na nas pyszny dwudaniowy obiad w karczmie zamkowej.

Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie miasta : Opatowskie Przedmieście, Brama Opatowska z wejściem na wieżę i pięknym widokiem na panoramę miasta, ul. Żydowska przy słynnym posterunku Policji z serialu „Ojciec Mateusz” , Urząd Miasta, Ucho Igielne oraz Rynek z Ratuszem. Ostatnim punktem zaraz przy Rynku Głównym okazała się Zbrojownia Rycerska, która jest jednym z najbardziej niesamowitym miejscem tego miasta. Na sam początek przywitał nas Rycerz Pan Łukasz, który w sposób kabaretowy  i językiem młodzieżowym przybliżył nam miejsce w którym się znajdowaliśmy. W zbrojowni w Sandomierzu można zobaczyć, a co najważniejsze i najciekawsze przymierzyć zbroje rycerskie, własnoręcznie wziąć miecz, kuszę, halabardę. Dziewczyny mogły na chwilę poczuć się jak renesansowe czy barokowe księżniczki przymierzając stroje. Zbrojownia rycerska posiada dużą ekspozycję broni: piki, halabardy, włócznie, broni białej (miecze, topory, rapiery), tarcze, hełmy, armaty z XV i XVII wieku, hakownice, muszkiety. Pośród tajemniczych pomieszczeń siedzibę znalazła "katownia" w której są dyby, pręgierz i maski hańbiące.

Zmęczeni, ale zadowoleni i szczęśliwi wróciliśmy ok godz. 20.30. Wszystkim uczestnikom wycieczki dziękujemy za mile spędzony czas. Do zobaczenia!

• TURNIEJ TENISA STOŁOWEGO

• Jeśli nie wiesz, co kochasz robić, podejmij się każdego zadania. Nawet tego z pozoru niemożliwego do zrealizowania. Tylko sprawdzenie się w trudnych warunkach pozwoli Ci odnaleźć prawdziwe powołanie.

Marcin Prus

W Integracyjnej Szkole Podstawowej im. Ofiar Pacyfikacji, w ramach projektu pt.: „Świat sportowy, kolorowy”, dofinansowanego przez Gminę Zabierzów (Otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych z zakresu upowszechniania sportu i kultury fizycznej w 2024 r.) w klasach I-VIII został zakupiony stół, a następnie odbyły się treningi tenisa stołowego z profesjonalnym instruktorem.

Trener na samym początku zaznaczył, że jest to sport dla osób inteligentnych i wymaga ciągłego myślenia. Przedstawił zalety i korzyści uprawiania właśnie tej dziedziny sportu. Trenując ping-ponga, szybko opanujesz zdolność przystosowywania się do zmiennych i nieprzewidywalnych sytuacji. Wyrobisz sobie umiejętność szybkiego reagowania, a tym samym wyćwiczysz refleks. Ciężko jest uprawiać ten sport na wysokim poziomie
              bez zdolności „czytania” sytuacji i umiejętności przewidywania działań przeciwnika. Jednak trenując regularnie, będziesz mógł szybko je sobie wyrobić, jednocześnie ucząc się uderzania z coraz większą mocą. Jeśli będziesz trenował regularnie tenisa stołowego, wyćwiczysz determinację i wytrzymałość. I co ważne, gra w ping-ponga jest niezależna od pogody.

Uczniowie naszej szkoły podczas spotkania dali z siebie wszystko i po owocnych treningach padły pierwsze deklaracje, że: „jest to sport dla mnie”, „w końcu wiem, co chcę trenować”, „ping-pong jest super”.

Dzięki wzbogaceniu bazy dydaktycznej szkoły o stół do tenisa stołowego uczniowie będą mieli możliwość gry na terenie placówki jeszcze przez wiele kolejnych lat, pod okiem zaangażowanego nauczyciela wychowania fizycznego.

Panu Jackowi serdecznie dziękujemy za przybycie, niesamowitą energię i zarażanie pasją!
              Dorota Kieś

• WYJAZD NA MULTIMEDIALNĄ WYSTAWĘ

• Europejskie Laboratorium Fizyki Cząstek - CERN obchodzi w tym roku 70 - lecie swojego powstania (1954 r.). Z tej okazji w dniu 23 maja uczniowie naszej szkoły z  klas 5-8 pojechali na multimedialną wystawę „Accelerating Science, która miała miejsce w hali sportowej AGH w Krakowie. Ekspozycja ta, w całości poświęcona  jest CERN-owi i przeniosła zwiedzających w fascynujący świat fizyki cząstek elementarnych.  Uczniowie poprzez animacje, filmy wideo i media interaktywne, mogli zapoznać się z historią Wszechświata oraz doświadczyć istnienia najmniejszych cegiełek budujących wszystko co nas otacza.

• ...

• Z wielkim bólem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Pani Anny Tokarskiej wieloletniej

Nauczycielki iWychowawczyni ISP w Radwanowicach.

Pozostanie na zawsze w pamieci przyjaciół,wdzięcznych uczniów, rodziców i nauczycieli.

• HIPOTERAPIA

• Dzięki pięknej wiosennej pogodzie zajęcia hipoterapii sprawiają nam coraz więcej frajdy. Tym razem poza spotkaniem z naszą kochaną towarzyszką Blanką mieliśmy okazję przywitać nową mieszkankę stajni Palinkę i jej mamę. Dodatkowo dzięki słonecznej pogodnie dzieci mogły spędzić czas z rówieśnikami na świeżym powietrzu, pograć w piłkę i zrelaksować się na leżakach. Spotkanie w stadninie dostarczyło dzieciom wiele pozytywnych emocji i niecierpliwością dopytują o kolejne zajęcia i odwiedziny nowej małej czterokopytnej koleżanki.

• ZERÓWCZAKI W INDIAŃSKIEJ WIOSCE

• Dziś jesteśmy Indianami
              Każdy z nas pióropusz ma
              Taniec Indian tańczyć chcemy
              Dla nas ta muzyka gra…

W miniony poniedziałek zerówczaki przeniosły się do świata rdzennych Amerykanów, czyli do wioski indiańskiej znajdującej się w pobliskim Zalesie. Miejsce obfitowało w mnóstwo atrakcji. Dzieci musiały pokonać wymyślne tory przeszkód, ustrzelić z łuku bizona, złapać byka za rogi, wspiąć się po linie do góry. Za każde wykonane zadanie uczestnicy otrzymywali konkretne sprawności – każdemu udało się zdobyć cały komplet. Kolejną atrakcją było poszukiwanie złota w piachu. Ważnym elementem całej wyprawy był wódz Indian, którego wszyscy musieli słuchać, był on naszym przewodnikiem po tej wyjątkowej krainie. Ukoronowaniem tej wspaniałej przygody było ognisko z kiełbaskami.

• ZABIERZOWSKIE BAJKOGRANIE

• Po wielu tygodniach przygotowań nadszedł długo wyczekiwany przez naszych Zerówczaków dzień – występ przed szeroką publiką na Zabierzowskim Bajkograniu w Samorządowym Centrum Kultury i Promocji Gminy Zabierzów. 15 maja 2024 mieliśmy przyjemność zaprezentować nasze umiejętności sceniczne. Przygotowaliśmy spektakl pt. „ Z piratami za pan brat”. I był to strzał w dziesiątkę. Udało nam się zdobyć pierwsze miejsce, co bardzo ucieszyło naszych Zerówczaków. Każdy z aktorów włożył w swój występ całe serce. Radością napawa fakt, że w naszym przedszkolu rosną tak wspaniałe, młode talenty. Dzieci otrzymały brawa i wspaniałe nagrody, z czego były bardzo dumne. Nasz występ będzie można zobaczyć na Dniach Zabierzowa, na które już dziś serdecznie zapraszamy. Bardzo gratulujemy pozostałym laureatom. Więcej informacji można przeczytać na stronie Centrum Kultury Zabierzowa.

• Wyniki Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego „EKO- PLANETA”

• 5 marca 2024 r. odbyła się na terenie szkoły XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego „EKO – PLANETA", który cieszy się co roku dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Konkurs dotyczył wiadomości z zakresu wiedzy o przyrodzie, biologii i ochronie środowiska. Organizatorem konkursu było Stowarzyszenie Upowszechniania Wiedzy i Kultury Regionalnej "Pokolenie" przy współpracy ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. W tym roku szkolnym po raz kolejny - tym razem Krzysztof Jureczko  z  kl. VI, oraz Michał Woźniak z kl. VII zdobyli wyróżnienie za bardzo dobry.

SERDECZNIE GRATULUJEMY

i zapraszamy wszystkich do kolejnej edycji za rok :)

• ŚWIĘTO SZKOŁY

• W dniu 27 kwietnia obchodziliśmy Święto Patrona Szkoły. Obchody rozpoczęła Msza Święta w intencji pomordowanych mieszkańców Radwanowic - patronów naszej szkoły. Następnie uczniowie i nauczyciele na czele z pocztem sztandarowym przeszli pod pomnik ofiar pacyfikacji i złożyli znicze oraz kwiaty. Po powrocie do szkoły rozpoczęła się część artystyczna - występ uczniów klasy czwartej upamiętniający uchwalenie Konstytucji Trzeciego Maja oraz przedstawienie klas młodszych przybliżające tradycje i zwyczaje mieszkańców poszczególnych regionów Polski. Klasy starsze zabrały natomiast swoich rówieśników i w niezwykłą podróż po wybranych krajach Unii Europejskiej.

• DZIEŃ ZIEMI W ZERÓWCE

• Dzień Ziemi obchodzony jest 22 kwietnia. To właśnie z okazji święta naszej planety przedszkolaki miały okazję poznać wiele ciekawostek na temat Ziemi. Nauczyły się segregować odpady. Dzięki temu zrozumiały jak ważne jest dbanie o środowisko i jego ochrona oraz poznały wpływ człowieka na otaczający ich świat. Dzieci miały okazję dopasować sytuacje z życia codziennego, które wpływają na środowisko w sposób pozytywny i negatywny. Zadanie bardzo im się spodobało i zostało wykonane z ogromną starannością. Teraz każdy przedszkolak wie jak dbać o naszą cudowną planetę.

• DŹWIĘKI WOKÓŁ NAS

• W piątek, 19 kwietnia,  zrealizowaliśmy już przedostatnie zajęcia w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego pt. „Gramy Zmysłami”. Tematem zajęć były „Dźwięki wokół nas”. Muzyka i dźwięki, podobnie jak pozostałe zmysły, jest nośnikiem wspomnień i emocji. Słuchając muzyki często przenosimy się w wyobraźni w zupełnie inne miejsce. Konkretna melodia może wpływać na nasz nastrój oraz wywoływać konkretne skojarzenia. Wspólnie z uczniami klas I-III postanowiliśmy nieco poeksperymentować i, popuszczając wodzę fantazji, spróbować namalować dźwięki. Każdy otrzymał białą kartkę, na której w rytm muzyki klasycznej miał narysować dźwięki wokół nas. Zadanie nieco utrudniliśmy, ponieważ co jakiś czas zatrzymywaliśmy muzykę, w tym czasie uczniowie zmieniali swoje miejsce, kontynuując rysowanie na kartce kolegi/koleżanki. Powstały przepiękne dzieła, jednak w większości efekt końcowy był nieco odmienny od wizji pierwotnych autorów.